Advokat Stensland - Håndverktjenester

 
 

håndverktejenster

Rådfør deg med advokat før du skal igang med oppussingen. Har du allerede en tvist mot håndverker er advokatkostnader dekket på innbo/hjemforsikringen din.

 

Oversikt

Oppussingsprosjektet gikk ikke som forventet, eller du planlegger å igangsette større rehabilitering av din faste eiendom? Rådfør deg med advokat!

Om fakturaen ble høyere enn avtalt, jobben ble forsinket og sluttresultatet ble mangelfullt! Bistand fra advokat kan spare deg for byggefeil, tid og ekstrakostnader.

Kjøp av håndverkertjenester reguleres av håndverkertjenesteloven. Loven gjelder alle avtaler eller oppdrag om vedlikehold, oppussing, reparasjoner, installasjoner, ombygging m.m. som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere. Når resultatet ikke svarer til det som er avtalt er tjenesten mangelfull. Tjenesten skal være i tråd med avtalen, ha alminnelig god standard og oppfylle offentligrettslige krav.

I tvister som gjelder kjøp av håndverkertjenester vil privatpersoner ofte ha rett til å få dekket utgifter til juridisk bistand og sakkyndig gjennom skade, hus- eller innboforsikringen. Disse forsikringene vil normalt ha en rettshjelpsforsikring, som dekker utgifter til juridisk bistand med opptil 100.000 kroner, mot at du som kunde betaler en egenandelen.

Mange saker om håndverkertjenester løses gjennom forhandling og mekling med motparten. Vi har bred erfaring med mekling og forhandlinger. Ofte kan det være den beste måten å løse en tvist på.


Advokat Stensland - Håndverkertjenester

 

Håndverkertjenesteloven

Her er en oversikt over loven som du bør kjenne for å ivareta dine interesser og sikre korrekt håndtering av en tvist med en håndverker.

 

1. Mangel ved tjenesten

En mangel ved tjenesten vil foreligge der den avviker fra det som er avtalt eller fra offentligrettslige krav. I slike situasjoner kan forbrukeren gjøre krav gjeldende mot tjenesteyteren. Hvilke krav som kan gjøres gjeldende, retting, prisavslag, erstatning, avbestilling og tilbakehold av betaling, vil avhenge av mangelens art og omfang.

2. Reklamasjon og foreldelse

Det er viktig å gi skriftlig beskjed til tjenesteyter om tjenesten har mangler eller utførelsen er forsinket. Det gjelder både underveis i prosjektet og etter ferdigstillelse. Reklamasjonen må fremsette så snart som mulig etter at en mangel og forsinkelse er oppdaget. Unnlater du å reklamere kan kravet ditt gå tapt.

3. Retting

Retting av en mangel ved tjenesten er mest vanlig. Retting innebærer at tjenesteyter utbedrer feilen uten merkostnader for forbrukeren. Lovens hovedregel sier at tjenesteyter har rett til å rette. Men i enkelte situasjoner kan tjenesteyter miste retten, typisk der det er rimelig å anta at de ikke er skikket til å utføre tjenesten.

4. Prisavslag

Utgangspunktet er at tjenesteyter har rett til å rette mangelen. Men det kan foreligge situasjoner hvor tjenesteyteren ikke ønsker å rette, eller det kan foreligge foreligger situasjoner som tilsier at tjenesteyter ikke bør får muligheten til å rette. Da vil forbrukeren kunne ha krav på et prisavslag tilsvarende det det koster å rette.

5. Erstatning

I situasjoner, for eksempel der tjenesteyteren ikke ønsker å rette en mangel kan forbrukeren ha rett til å kreve erstatning fra tjenesteyteren, for kostnadene til å rette selv. Ved forsinkelse kan forbrukeren også i noen situasjoner ha rett til erstatning for sitt økonomiske tap.

6. Forsinkelse

Tjenesten skal ferdigstilles til avtalt tidspunkt. Er det ikke avtalt et tidspunkt, skal tjenesten ferdigstilles innen rimelig tid. Hva som er rimelig tid må vurderes konkret. Om det ikke skjer kan forbrukeren i visse tilfeller holde tilbake betaling, heve avtalen, kreve erstatning og dagbøter.

7. Forbrukervern

Håndverkertjenesteloven gjelder avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester som inngås mellom forbrukere og tjenesteytere i deres næringsvirksomhet. Loven inneholder derfor bestemmelser som har til formål å verne om forbrukeren.

8. Frarådningsplikt

Håndverkertjenesteloven gir beskyttelse mot urimelige avtalevilkår. Forbruker må derfor kunne forvente at tjenesteyteren opplyser om viktig forhold ved tjenesten. Tjenesteyteren har også en plikt til å frarå forbrukeren i enkelte situasjoner.

9. Retten til å holde tilbake

Er det mangel ved håndverkertjenesten eller er håndverkertjenesten forsinket, kan forbrukeren ha rett til å holde tilbake betaling eller deler av betalingen, (tilbakeholdsrett.) Da oppnår forbrukeren sikkerhet for sitt krav mot tjenesteyteren.

Ta kontakt i dag for en gratis førstegangsvurdering.


Derfor bør du velge oss i din håndverkersak

Vi har betydelig kunnskap om praktisk byggeskikk kombinert med juridisk ekspertise.

Med mange års erfaring fra rehabilitering og oppussing av fast eiendom kan vi tilbyd trygg juridisk rådgivning som gir deg fordeler.